55

Behaglig och tyst arbetsmiljö i MERCEDES AMG PETRONAS lackeringsverkstad

Stora skiftningar i innetemperaturen och hög ljudnivå resulterade i en dålig arbetsmiljö för personalen som arbetar i Formel 1 stallet MERCEDES AMG PETRONAS lackeringsverkstad i engelska Brackley. Idag är det helt annorlunda. Arbetsmiljön har blivit avsevärt mycket bättre sedan luftkonditioneringssystemets gamla AC-fläktar ersatts med EC-fläktar från ebm-papst.

Vid Mercedes AMG PETRONAS huvudanläggning i Brackley arbetar hundratals ingenjörer, tekniker och designers. Verksamheten pågår alla dagar i veckan året runt och alla bidrar till de stora framgångar som stallet har i Formel 1. I lackeringsverkstaden arbetar ett 15-tal personer och de ansvarar för att göra de sista förberedelserna med tävlingsbilarna Silver Arrow.

Att arbeta i lackeringsverkstaden under varma sommarmånader har tidigare inte varit särskilt uppskattat. Varför? Efter en genomgripande förändring av lokalerna och arbetsplatserna räckte inte längre luftkonditioneringssystemet till för att uppfylla medarbetarnas krav på en bra arbetsmiljö. Dessutom var AC-fläktarna svåra att reglera. Luften drevs genom ventilationskanalerna med sådan kraft att det bokstavligen visslade genom ventilationskanalerna och orsakade ett konstant störande och högt bakgrundsljud. För att minska det störande ljudet valde många anställda att blockera luftutloppen intill arbetsplatserna. Resultatet heta sommarmånader blev en varm och fuktig arbetsmiljö trots att luftkonditioneringen gick på full effekt.

För bullrigt, ineffektivt och dyrt
Situationen var otillfredsställande för Mercedes AMG PETRONAS. ”Vår luftkonditionering var alltför bullrig, temperaturen var oberäknelig och ojämn. Dessutom ökade driftskostnaderna konstant”, förklarar Robert Yeowart, Director Business Development & Logistics på Mercedes AMG PETRONAS. ”Med det koncept som utvecklats för att kyla våra tävlingsbilar i depån och det anslutande garaget under tävlingar hade ebm-papst redan visat att de kunde utveckla innovativa lösningar till en rimlig kostnad. Så vi konsulterade vårt team på ebm-papst igen och berättade om problemen i lackeringsverkstaden”.

ebm-papst produktchef James Cooper besökte anläggningen i Brackley för att ta en titt på systemet och göra några inledande mätningar. Då upptäckte han att trycket var så extremt högt som 1 366 Pa, men att det genomsnittliga luftflödet bara var 6 000 kubikmeter per timme. Orsaken var av luftkonditioneringens utlopp nästan var helt igentäppta. ”Systemet förbrukade väldigt mycket energi utan de anställda faktiskt hade någon nytta av kyleffekten,” säger James Cooper.

Klartecken för testning
För att förbättra systemet föreslog James Cooper att de remdrivna AC-fläktarna skulle ersättas med ebm-papst EC-fläktar som är lätta att styra utifrån det aktuella luftkonditioneringsbehovet. Han föreslog även att alla utlopp skulle öppnas så att ventilationssystemet kunde optimeras. Genom att installera en användarvänliga fläktstyrning skulle det också bli möjligt för fastighetsägare att exakt anpassa systemet till framtida behov. Målsättningen var att få en tystgående, effektiv och lättstyrd luftkonditionering i lackeringsverkstaden. Robert Yeowart och hans kollegor blev övertygade om att de föreslagna åtgärderna var de bästa och gav klartecken för modernisering av en fläktenhet som kunde fungera som test för utvärdering. Tillsammans med en extern partner uppgraderade ebm-papst den äldre fläktlösningen och ersatte en gammal AC-fläkt med två RadiPac EC-fläktar. Fläktarna monterades i vibrationsdämpande höljen för att ljudnivån skulle ligga på ett absolut minimum.

”Vi fick en mycket positiv feedback från personalen i lackeringsverkstaden som nu hade fått en behagligt sval och tyst arbetsmiljö”. Robert Yeowart, MERCEDES AMG PETRONAS.

I nästa steg av moderniseringen öppnades alla överliggande luftventiler vilket var en förutsättning för att luftkonditioneringssystemet skulle kunna ställas in korrekt. Med ett luftflöde på 8 000 m3/h vid ett tryck på 450 Pa nådde luften nästan ljudlöst fram till arbetsplatserna och efter några justeringar hade man fått en behaglig arbetstemperatur. ”För att förenkla regleringen kompletterade vi med en styrfunktion försedd med en säkerhetsmekanism”, förklarar James Cooper. ”Den kalla luften till luftkonditioneringen genereras av ett förångarbatteri. För att förhindra isbildning måste luften alltid förflyttas genom systemet med en viss hastighet. Vi programmerade styrsystemet på ett sådant sätt att en hastighet under det lägsta tillåtna värdet inte är möjligt att ställa in”, fortsätter James Cooper.

Fick sitt elddop under en värmebölja
Direkt efter att moderniseringen av luftkonditioneringssystemet var klart upplevde Storbritannien en av årets hetaste sommarveckor. Värmeböljan blev en verklig prövning under extrema förhållanden för luftkonditioneringssystemet och EC-fläktarna. ”Vi fick mycket positiv feedback från personalen i lackeringsverkstaden som nu hade fått en behagligt sval och tyst arbetsmiljö”, säger Robert Yeowart. ”En annan viktig bonus är att nylackerade bildelar nu torkar bättre när luften cirkulerar jämnt i verkstaden.”

Moderniseringen har även varit en god investering mätt i ekonomiska termer. Mercedes AMG PETRONAS kan nu spara 64 % av den energi som tidigare krävdes för driften av luftkonditioneringssystemet . Den stora besparingen innebär att investeringen i en modernisering kommer att betala sig på bara två år. Moderniseringen har också haft en annan positiv och mer oväntad effekt. Robert Yeowart förklarar: ”Tidigare så öppnade våra medarbetare dörrarna för att man skulle få ett luftdrag i lokalerna. Nu kan dessa dörrar förbli stängda och det innebär att vi har eliminerat en onödig säkerhetsrisk”.

De positiva resultat som uppnåddes vid moderniseringen av den första testenheten ledde till att Mercedes AMG PETRONAS tog beslut om att konvertera alla fläktenheter i lackeringsverkstaden. Man överväger dessutom att i framtiden genomföra fler uppgraderingsprojekt i Brackley.
”Vi gör för närvarande en översyn av alla luftkonditioneringssystem i hela anläggningen. Vi är angelägna om att göra samma typ av uppgradering där det är meningsfullt och ger positiva resultat”, avslutar Robert Yeowart.

Källa: Ebm Papst.

Relaterade artiklar

Dunlop erbjuder SUV-förare vinterprestanda

Dunlop erbjuder SUV-förare vinterprestanda

Pirellis vinterdäck testvinnare i Teknikens Värld

Pirellis vinterdäck testvinnare i Teknikens Värld

Stål kan göra skillnad i elbilar

Stål kan göra skillnad i elbilar

Riksdagsledamot på studiebesök hos Besikta Bilprovning i Tanum

Riksdagsledamot på studiebesök hos Besikta Bilprovning i Tanum