96ed842a9317cc72_800x800ar

Jernhusen ökar kapaciteten på Malmö Kombiterminal

Den nya kapaciteten ger möjlighet att lyfta bort 140 000 lastbilar från vägarna varje år. Dessa lastbilar på rad motsvarar sträckan Malmö-Umeå tur och retur. Klimatbelastningen mätt i CO2-utsläpp minskar med över 99 procent om man väljer tåg istället för lastbil, säger Micael Svensson, affärsområdeschef på Jernhusen.

Malmö Kombiterminal ligger perfekt strategiskt för kostnads- och miljöeffektiva transporter i både Sverige och Europa. Här lastas kombigods mellan tåg och lastbil och med de nya kranarna kommer man kunna ta emot fler tåg. Mertz Transport, som är terminaloperatör, ser möjligheter att expandera med kranarna på terminalen.

–   Vi har under lång tid haft högt tryck och mycket förfrågningar om ny trafik till terminalen. Ökad kapacitet tillsammans med vår åkeri- och crossdockverksamhet gör att vi nu kan tillgodose marknadens önskemål. Vi vill utveckla vår verksamhet och planerar för det redan till nästa tågplan, säger Karl-Johan Mertz, produktionschef på Mertz Transport.

Kranarna beräknas vara i drift i januari 2018.

Källa: Jernhusen

Relaterade artiklar

Rekordsnabb uppstartstid i Åmotfors efter byte av ställverk och styrsystem

Rekordsnabb uppstartstid i Åmotfors efter byte av ställverk och styrsystem

Scania väljer SKF-teknik för ny generation lastbilar

Scania väljer SKF-teknik för ny generation lastbilar

ABB tar hem order på krafttransformatorer till Forsmark

ABB tar hem order på krafttransformatorer till Forsmark

ABB bidrar till det första digitala ställverket i Storbritannien (UK)

ABB bidrar till det första digitala ställverket i Storbritannien (UK)