opel

Nya Insignia Country Tourer – nu officiell

  • För de kräsna: Sportig toppmodell med robust framtoning och premiumkvalitet
  • För alla underlag: Fyrhjulsdrift med momentfördelning, 20 mm högre markfrigång
  • För högt ställda krav: Enastående teknik, nya Opel OnStar-tjänster
  • För IAA: Världspremiär i Frankfurt i september, hos återförsäljare senare i höst

Rüsselsheim. Opels nya toppmodeller Insignia Grand Sport och Insignia Sports Tourer har knappt hunnit begå sina världspremiärer i Genève innan drömduon utökas till en triumftrio. Precis som tidigare kommer nya Insignia i en ”skogsmulleversion” med fyrhjulsdrift och offroadkapacitet. Nya Opel Insignia Country Tourer får officiell världspremiär på bilsalongen i Frankfurt i höst (14-24 september). Till svenska återförsäljare kommer bilarna senare i höst. Mångsidig som få är nya Insignia Country Tourer den perfekta bilen för alla med transportbehov lite utöver det vanliga till platser lite utöver det vanliga.

Nya Opel Insignia Country Tourer imponerar med samma goda egenskaper som sina Grand Sport- och Sports Tourer-syskon. Tack vare en helt ny grundstruktur är bilen rymligare och betydligt lättare än den utgående versionen, och den kommer med ett stort utbud av innovativ teknik. Med sin praktiska utrustning och inredning är det en mångkunnig bil och med svarta skyddslister och silverfärgade hasplåtar fram och bak har Country Tourer dessutom en tilltalande robust framtoning.

Effektiva motorer och avancerad chassiteknik

Ett brett utbud av energieffektiva motorer – inklusive en helt ny toppmodern turbodiesel – sörjer för imponerande prestanda. Dessutom kommer Insignia Country Tourer med en ny åttaväxlad automatlåda och synnerligen avancerad teknik för fyrhjulsdrivning. Med 20 millimeter extra markfrigång, den innovativa allhjulsdriften och en ny femlänkad bakhjulsupphängning har den här bilen ett chassi som slår det mesta.

I stället för en traditionell bakre differential, som överför lika mycket vridmoment till båda bakhjulen, har Insignia Country Tourer automatisk vridmomentfördelning till det bakhjul som behöver kraften bäst. Systemet arbetar med två elektroniskt styrda flerskiviga kopplingar som möjliggör individuell och exakt överföring av kraften till respektive hjul, oberoende av väg- eller väderbetingelser. För att motverka understyrningstendenser i snäva kurvor överförs mer vridmoment till det yttre bakhjulet. Detta sker helt automatiskt och på bråkdelen av en sekund och gör att bilen styr in mycket exakt även i riktigt tvära kurvor. Insignia Country Tourer har tack vare detta ovanligt neutrala vägegenskaper, vilket gör bilen stabil och lätthanterlig i alla situationer.

Opels avancerade Flexride-chassi utgör grunden för optimal körbarhet. Det anpassar stötdämpare, styrning, gasrespons och växlingar (med automatlåda) automatiskt eller baserat på lägena Standard, Sport eller Tour, som kan väljas av föraren. Den nya centrala programvaran Drive Mode Control är hjärtat och själen i det adaptiva chassit och analyserar kontinuerligt information från sensorerna och inställningar och känner igen olika förares individuella körstil.

– Country Tourer är det perfekta valet för de som vill kombinera ultramoderna uppkoppling och assistanssystem med utrymmen, offroadkapacitet och individuell styling. De praktiska egenskaperna och den spännande robusta framtoningen gör Insignia Sports Tourer till den idealiska bilen för alla med aktiva fritidsintressen, konstaterar Peter Christian Küspert, Opel Vice President Sales & Aftersales.

Robust exteriör, rymlig interiör

Med sina sportiga men ändå eleganta och raffinerade former tar Insignia Sports Tourer Opels designfilosofi till en ny nivå, och tack vare bland annat den helt nya lättviktskonstruktionen har den sällsynt spänstiga köregenskaper och imponerande prestanda. Country Tourer har alla dessa egenskaper – och mer ändå. Dess mer robusta och egensinniga charm gör den till toppversionen i Insignia-familjen och redan från början av utvecklingsprocessen arbetade formgivare och ingenjörer med denna tredje Insignia-variant parallellt med Insignia Grand Sport och Sports Tourer.

Fronten hos nya Insignia Country Tourer ger ett kraftigare och mer målmedvetet intryck än hos den mer slimmade Sports Tourer. Den framträdande grillen och de smala strålkastarna gör att bilen ser bredare ut än den är och den silverfärgade hasplåten ”drar ner” bilen mot vägbanan och bidrar ytterligare till den stadiga framtoningen. Svarta skyddslister och -paneler runt hjulhusen och på nedre delen av fronten och karossidorna understryker den robusta karaktären, och det gör även den bakre hasplåten och de dubbla breda avgasutsläppen.

– Vår målsättning var att nya Insignia Country Tourer skulle ha en rejäl och robust framtoning, samtidigt som den också förmedlar Opels moderna designfilosofi att ”förena skulpturalt artisteri och tysk precision”, förklarar Mark Adams, Vice President Design.

Den robusta utstrålningen hos nya Insignia Country Tourer kompletteras av en påtagligt praktisk interiör och utrustning. För att göra lastning så enkelt som möjligt kan bakluckan enkelt öppnas även om man har händerna fulla – en fotrörelse under bakre stötfångaren räcker för att öppna bakluckan (i kombination med ”Keyless Open & Start”). Ännu en fotviftning och luckan glider igen. Med nedfällt baksäte är lastvolymen 1 665 liter, 130 mer än hos föregångaren, och med 40/20/40-delning av baksäten (tillval) blir lastmöjligheterna maximalt flexibla. Fällningen av baksätet sker smidigt med ett tryck på en knapp i bagageutrymmet och de standardmonterade takrelingarna är inte bara till för att framhäva bilens allroundkaraktär; den maximala taklasten är 100 kg!

Nya Insignia Country Tourer är inte bara avsevärt lättare än föregångaren, den är också betydligt rymligare. Axelavståndet är 92 mm längre, vilket resulterat i ett påtagligt större kupéutrymme som framför allt kommit baksätespassagerarna tillgodo. Den praktiska och ombonade atmosfären understryks av den omsorgsfullt utformade förarmiljön, de ergonomicertifierade (av Aktion Gesunder Rücken e.V.) framstolarna, de eluppvärmda ytterplatserna i baksätet och den likaledes eluppvärmda vindrutan och ratten.

Säker, bekväm, suveräna uppkopplingsmöjligheter

Precis som sina Grand Sport- och Sports Tourer-syskon har Insignia Country Tourer många ultramoderna teknik- och hjälpsystem som lyfter bilen till en ny nivå av säkerhet och komfort. En av ljus(!)punkterna är den andra generationen av Opels innovativa och prisbelönta adaptiva IntelliLux LED® matrixstrålkastare, som nu har 16 LED-segment i var och en av Insignias slimmade strålkastare. För att ytterligare förbättra sikten på kurviga vägar finns en aktiv kurvljusfunktion som förstärker helljuset extra mycket längs innerspåret och ännu en lysande finess är den extra fjärrljusfunktionen som sträcker ut helljuset till hela 400 meter!

Andra förarstödsfunktioner är head up display, 360-graders kamera, adaptiv farthållare (ACC) med automatisk nödbromsning, filhållningsassistent med automatisk styrkorrigering och varning för korsande trafik när man backar ut från en p-plats.

Underhållning och uppkoppling säkerställs av IntelliLink i samverkan med de senaste Apple CarPlay- och Android Auto-systemen. Smarta telefoner integreras trådlöst i bilens infotainmentsystem och kan nu även laddas utan användning av en kabel. Även serviceassistenten Opel OnStar finns förstås med ombord och erbjuder en lång rad tjänster – bland mycket annat kan den larma vid en olycka och hitta lämpligt hotell samt även reservera rum på detsamma.

 

Källa: Opel

Relaterade artiklar

Dunlop erbjuder SUV-förare vinterprestanda

Dunlop erbjuder SUV-förare vinterprestanda

Behaglig och tyst arbetsmiljö i MERCEDES AMG PETRONAS lackeringsverkstad

Behaglig och tyst arbetsmiljö i MERCEDES AMG PETRONAS lackeringsverkstad

Pirellis vinterdäck testvinnare i Teknikens Värld

Pirellis vinterdäck testvinnare i Teknikens Värld

Stål kan göra skillnad i elbilar

Stål kan göra skillnad i elbilar