golf

Säljstart för ny TSI-motor till Volkswagen Golf – tekniska finesser reducerar förbrukning och utsläpp

  • Ny bensinmotorgeneration med Miller-förbränningscykel och hög kompressionsnivå
  • Turboladdare med variabel turbingeometri (VTG) ger högt vridmoment redan på låga varvtal
  • Ny version av den aktiva cylinderavstängningen
  • Frirullningsfunktion för ännu snålare bränsleförbrukning

Volkswagen utökar sin motorpalett för Golf och Golf Sportscombi med den senaste medlemmen i bensinmotor-familjen – 1,5 TSI ACT BlueMotion – som levererar 130 hk.

Denna bränslesnåla, 4-cylindriga, direktinsprutade turbomotor har ett högt kompressionsförhållande och använder sig av Miller-förbränningscykeln. Den höga kompressionen gör motorn extra effektiv och sänker bränsleförbrukningen. För Golf ligger denna i snitt på mellan 4,8 och 5,0 liter per 100 km, beroende på specifikation, vilket motsvarar ett CO2-utsläpp på 110 till 116 g/km.

Samtidigt ger den 4-cylindriga kraftkällan en tystare gång och bättre segdragning, även vid låga varvtal, vilket gör det möjligt att köra ännu bränsleeffektivare på högre växlar. Det maximala vridmomentet på höga 200 Nm finns tillgängligt redan från 1 400 v/min och hela vägen upp till 4 000 varv/min. Det är främst turboladdarens speciella arkitektur, med variabel turbingeometri (VTG), som gjort detta möjligt. Topphastigheten ligger på 210 km/h.

Med 1,5 TSI 130 ACT BlueMotion erbjuds Golf för första gången med en frirullningsfunktion. När denna miljöfokuserade finess utnyttjas rullar bilen fram fritt med motorn helt avstängd. En sådan avaktiveringsfunktion för förbränningsmotorn har tidigare enbart förekommit i hybridbildar.

Med DSG (dubbelkopplingsväxellåda) stängs motorn av helt när föraren lyfter foten från gaspedalen (i hastigheter upp till 130 km/h) och bilen frirullar. Ett kompakt litiumjonbatteri svarar då för strömförsörjningen till olika elförbrukare, som vindrutetorkarna, strålkastarna och infotainmentsystemet.

Inom varvtalsområdet 1 400 till 3 200 varv/min stänger dessutom den aktiva cylinderavstängningen (ACT) omärkligt av två av de fyra cylindrarna, beroende på belastningen. På så sätt sänks bränsleförbrukningen och utsläppen.

Frirullningsfunktionen minskar bränsleförbrukningen under verklig körning med upp till 0,4 l/100 km. Tillsammans med de andra tekniska innovationerna kan bränsleförbrukningen reduceras med upp till 1,0 l/100 km, beroende på körstil.

Sedan tidigare erbjuds en 150-hästarsversion av 1,5 TSI ACT i GT-utförande. Även denna version har aktiv cylinderavstängning, men är inte utrustad med frirullningsfunktion.

Grundversionen av Golf och Golf Sportscombi kan nu beställas med 1,5 TSI 130 ACT BlueMotion. Det rekommenderade cirkapriset är från 229 400 kronor i kombination med 6-växlad växellåda. Med den 7-stegade DSG-växellådan är priset från 244 900 kronor. Pristillägget för Sportscombi-versionen är 7 500 kronor.

Motorn kommer även att erbjudas till uppdaterade Golf Sportsvan som har säljstart senare i höst.

 

Källa: Volkswagen

Relaterade artiklar

Dunlop erbjuder SUV-förare vinterprestanda

Dunlop erbjuder SUV-förare vinterprestanda

Behaglig och tyst arbetsmiljö i MERCEDES AMG PETRONAS lackeringsverkstad

Behaglig och tyst arbetsmiljö i MERCEDES AMG PETRONAS lackeringsverkstad

Pirellis vinterdäck testvinnare i Teknikens Värld

Pirellis vinterdäck testvinnare i Teknikens Värld

Stål kan göra skillnad i elbilar

Stål kan göra skillnad i elbilar

rs4 Fordon

Nya Audi RS 4 Avant

Audi Sport GmbH firar världspremiären för nya Audi RS 4 Avant på Frankfurtsalongen IAA 2017. Den välkända RS-modellen förenar hög…