Serviceteknikern Anton jobbar med allt – från gruva till Space Center

Att arbeta i Kiruna, gruvstaden i norra Sverige, ställer särskilda krav på Swecons servicetekniker. Ena dagen jobbar Anton Laitamaa drygt tusen meter under jord. Nästa dag servar han maskiner inne i stadens nya centrum eller på Esrange Space Center.

Utanför faller snön och det är varma kläder som gäller för Anton Laitamaa. I dag kommer han dock att spendera större delen av sin dag inomhus i verkstaden. En maskin inne på Swecons anläggning i Kiruna kräver reparation.

– Det är en medelstor hjullastare som används under jord i gruvan, förklarar Anton.

När maskinerna som används i LKAB:s järnmalmsgruva i Kiruna kräver reparationer, utförs arbetet vanligtvis på plats hos kunden. Endast särskilt komplicerade reparationer kräver att man transporterar maskinen till verkstaden. Idag är ett sådant tillfälle.

– Hjullastarens växlar har börjat släppa, så jag måste byta växellådan. Först ska jag lyfta ut den gamla växellådan och sedan lyfta den nya på plats. Därefter måste jag prova och kalibrera den nya utrustningen.

En av världens bästa Volvotekniker

Anton har jobbat som servicetekniker för Swecon i nästan tio år nu. Under den tiden har han tillsammans med två andra Swecontekniker lyckats med att, i tuff konkurrens med 425 lag från hela världen, ta en bronsmedalj i Volvo CE Masters, Volvos interna världsmästerskap för maskintekniker.

En vanlig arbetsdag har andra rutiner.

– På morgonen kommer jag hit, byter om och tvättar bilen. Därefter ser jag vilka jobb som står på tur, sedan packar jag ihop och åker ut, säger han.

Gruvan dominerar

Miljön 15 mil norr om polcirkeln är något speciellt. Gruvan har varit Kirunas dominerande arbetsplats i mer än 100 år. Oavsett var du befinner dig i staden, kan du alltid se den mörka siluetten av det klassiska malmfyllda berget Kiirunavaara.

Gruvdriften har pågått under jorden i många årtionden, och på jakt efter den eftertraktade järnmalmen har LKAB vågat sig djupare in i berggrunden. Huvudnivån vid vilken malmen extraheras ligger 1 365 meter under marknivå.

Anläggningen i Kiruna är den största underjordiska järnmalmsgruvan i världen. Under marken ligger kilometer efter kilometer av vägar.

– Från där vi befinner oss, är det en resa på 16 kilometer fram och tillbaka till gruvan. Men om jag behöver köra ner under jord kan det vara 40 kilometer dit och tillbaka, säger Anton.

Ny stadskärna

Merparten av hans arbetstid spenderas på olika arbetsplatser. Gruvan i Kiruna är naturligtvis en frekvent destination, liksom gruvan i Svappavaara fem mil bort.

Det är också dessa gruvor som spelar huvudrollen i den största förändringen i Kirunas historia. För att kunna expandera gruvan flyttar LKAB hela staden några kilometer i österut. På grund av flytten pågår det mycket arbete ovan jord.

Många Volvo entreprenadmaskiner används vid byggandet av stadens nya centrum, och under året startas även arbetet på en vägsträcka som utgör en del av E10.

– Arbetet är väldigt varierat och ingen dag är den andra lik, säger Anton. Ibland befinner du dig i gruvan, 1 365 meter under jord. Nästa dag kan du vara på Esrange Space Center och göra service på maskiner där.

Tufft jobb

De maskiner som används i Kiruna får slita hårt i miljöer som andra fordon aldrig stöter på. Men det är inte bara den tuffa och speciella miljön som maskinerna i Kiruna utsätts för. De används också under längre perioder.

– Malmen är relativt tung och betyder en stor belastning på maskinerna. På andra ställen kan en maskin användas 6–7 timmar om dagen. Här körs de två, även tre skift i rad. Det kan betyda 18–20 timmar av arbete per dag. Det sliter extra mycket på dem, säger Anton.

Det är här Anton Laitamaa och hans kollegor på Swecon kommer in i bilden. Om maskinerna ska hålla länge, behöver de service och underhåll.

– Jag spenderar mycket tid på felsökning. Jag gillar att lösa problem – det har jag alltid gjort. När du löser ett problem, känns det riktig bra, säger Anton.

Volvo CE har en stor marknadsandel när det gäller anläggningsmaskiner i Kiruna. Projektet att flytta staden, tillsammans med byggandet av ett nytt centrum och ny infrastruktur, innebär att entreprenörer från andra delar av Sverige kommer upp till Kiruna för att arbeta. För Swecons tekniker är det en utmaning när nya maskiner kommer till staden.

– Maskiner är alla individer, och vi känner till de som redan finns i Kiruna. När nya dyker upp känner vi inte till dem och vi vet inte hur de har arbetat tidigare. Vi måste bekanta oss med deras bakgrund och lära oss, förklarar Anton.

Hjullastaren Anton jobbar med nu, är en av de maskiner han känner väl. För att montera den nya växellådan använder han en travers som sänker ner lådan i maskinen. Efter att ha genomfört nödvändiga tester är den klar för jobb igen – och Anton kan fokusera på nästa problem som ska lösas.

 

Källa: Swecon

Relaterade artiklar

Boliden förvärvar gruvan Kevitsa i Finland

Boliden förvärvar gruvan Kevitsa i Finland

Anode casting, Boliden Harjavalta

Anode casting, Boliden Harjavalta

Peter Söderman ny vd för LKAB Wassara

Peter Söderman ny vd för LKAB Wassara

Bolidens andra kvartal: Bra produktion och starkt kassaflöde

Bolidens andra kvartal: Bra produktion och starkt kassaflöde