skf

SKF ökar försäljningen för femte året i rad

Rätt smörjmedel till rätt mängd är en av de viktigaste faktorerna för att en maskin eller produktionsprocess ska rulla som den ska. I takt med att allt fler industrier automatiserar maskiner och produktionsprocesser ökar efterfrågan på automatiska smörjsystem för SKF i Sverige.

– Försäljningen har stadigt ökat de senaste fem åren. Vi noterar en ökning i Sverige med 20 procent jämfört med förra året och ser en fortsatt positiv utveckling. Vi jobbar hårt med vår mission att leda utvecklingen inom smörjautomation och hjälpa våra kunder att utvecklas och stärka sin konkurrenskraft. Utöver detta har vi den allt starkare automations- och digitaliseringstrenden inom industrin som gör att efterfrågan på automatiska smörjsystemlösningar ökar, säger Janne Westerlund försäljningschef smörjsystem för SKF i Sverige.

Ökningen omfattar flera typer av smörjsystem och industriområden men kraftigast är ökningen inom mobila applikationer såsom gruv- och anläggningsmaskiner, grävmaskiner, skogsmaskiner och lastbilar. SKF noterar en ökad efterfrågan både från OEM-tillverkare (Original Equipment Manufacturer) och på eftermarknaden där smörjsystemen eftermonteras på befintliga maskiner.

– För att få ökad produktivitet och driftsäkerhet på anläggningsmaskiner installeras automatiska centralsmörjsystem i allt högre grad och även på mindre maskinmodeller. Dessutom är det en arbetsmiljö- och säkerhetsfråga att inte vara uppe på till exempel en hal skogsmaskin mitt i vintern i skogen för att smörja manuellt. Miljö- och säkerhetsaspekter blir allt viktigare och de automatiska smörjsystemen blir därför mer efterfrågade, säger Janne Westerlund.

Systemen från SKF är utformade för att säkerställa att rätt mängd smörjmedel används, dessutom finns det många fördelar med att automatisera smörjningen.

– Att investera i smörjautomation oavsett om det är till en hel processlinje eller en anläggningsmaskin kan enkelt likställas med att plocka lågt hängande frukt då värdet kan räknas hem snabbt ibland annat ökad tillgänglighet, minskade kostnader och positiv miljöpåverkan, säger Janne Westerlund. SKF Lubrication Competence Centre levererar automatiska smörjsystem till alla typer av industriella applikationer och säljer produkter och lösningar med varumärkena Lincoln, SKF och Alemite.

Källa: SKF Sverige AB

 

Relaterade artiklar

Atlas Copco slutför förvärvet av reservdels- och serviceverksamhet för vakuum i USA

Atlas Copco slutför förvärvet av reservdels- och serviceverksamhet för vakuum i USA

Rekordsnabb uppstartstid i Åmotfors efter byte av ställverk och styrsystem

Rekordsnabb uppstartstid i Åmotfors efter byte av ställverk och styrsystem

Scania väljer SKF-teknik för ny generation lastbilar

Scania väljer SKF-teknik för ny generation lastbilar

GÖRAN FELLDIN EFTERTRÄDER CLAES PETTERSSON SOM VD OCH CFO FÖR BOLAGET IMPACT COATINGS AB

GÖRAN FELLDIN EFTERTRÄDER CLAES PETTERSSON SOM VD OCH CFO FÖR BOLAGET IMPACT COATINGS AB