87

Svenskarna har höga tankar om livsmedelsindustrin och om Sverige som mat- och dryckesland

87 % av svenskarna har stort förtroende för den svenska livsmedelsindustrin och 81 % anser att svensk mat och dryck håller hög kvalitet. 50 % tycker att Sverige är bättre än de flesta andra länder på mat och dryck och 16 % säger att vi är bland de bästa i världen. Det visar en undersökning från Livsmedelsföretagen inför årets stora branschträff Matdagen.

En gång om året träffas stora delar av den svenska livsmedelsbranschen på bransch- och arbetsgivarorganisationen Livsmedelsföretagens arrangemang Matdagen. I år är temat för dagen ”Så ska Sverige bli världens bästa matland” och bland talarna återfinns näringsminister Mikael Damberg (S), Christofer Fjellner (M), Kristina Yngwe (C), IKEA Group, Food for Progress, Åkestam Holst, Axel Johnson, Lantmännen, Hernö Gin och många fler.

Inför årets upplaga av Matdagen har Livsmedelsföretagen gett Demoskop i uppdrag att ta reda på hur svenskarna ser på den svenska livsmedelsindustrin och på Sverige som mat- och dryckesland jämfört med andra länder.

Fortsatt högt förtroende för livsmedelsindustrin

Livsmedelsföretagen har sedan februari 2013 regelbundet undersökt svenskarnas förtroende för livsmedelsindustrin. Då uppgav 63 % att de hade stort förtroende för industrin. Trenden sedan dess har varit tydligt uppåtgående och i mars 2018 angav 87 % att de har mycket eller ganska stort förtroende. 81 % håller dessutom med om påståendet att mat och dryck från svenska livsmedelsproducenter håller hög kvalitet.

Svenskarna håller matlandet Sverige högt jämfört med andra länder

Svenskarna älskar att resa och det är inte ovanligt att man besöker flera länder varje år. Vi är ett folk med stor erfarenhet av internationell mat och dryck. Därför är det ett extra högt betyg att när det gäller mat och dryck anser 50 % att Sverige är bättre än de flesta andra länder och 16 % tycker att Sverige är bland de bästa i världen. Så lite som 2 % tycker att Sverige är sämre än de flesta andra länder.

– Det här är glädjande siffror men faktiskt inte särskilt överraskande. Svenska livsmedelsproducenter är väldigt duktiga på allt från kvalitet och säkerhet till smaksättning, marknadsföring och produktutveckling, och det ger resultat. Det är fantastiskt att ge sig ut i vida världen och ta del av allt spännande som andra länder kan bjuda på, men uppenbarligen så uppskattar vi svenskar att komma hem igen och få njuta av svensk mat och dryck. Och i och med att en majoritet i riksdagen nu vill tillåta gårdsförsäljning så har vi tagit ett stort steg mot att göra mat- och dryckeslandet Sverige ännu mer attraktivt, både för svenskar och för turister, säger Björn Hellman, vd på Livsmedelsföretagen.

Om undersökningen

Livsmedelsföretagens undersökning utfördes av Demoskop den 21-29 mars 2018. Målgruppen för undersökningen är svensk allmänhet och 1 100 intervjuer genomfördes i Demoskops riksrepresentativa webbpanel. Deltagarna till panelen har rekryterats via telefon, dvs. en så kallad slumpmässig rekrytering. Resultatet har vägts med avseende på kön, ålder och parti i senaste riksdagsval.

 

Källa:

gr Stål och gruva

Idag lanserar Jernkontoret, Svemin och Industriarbetsgivarna tolv gemensamma reformförslag för en konkurrenskraftig gruv- och stålnäring. Förslagen handlar bland annat om…